Sunday, October 19, 2008

Melayu Pelupa, Pokok Pulpa usang...

Salam Sejahtera.
Apabila berbicara mengenai politik, pasti kita akan terus terbayangkan situasi semasa politik di Malaysia masa kini. Perpecahan dan penyatuan kaum sedang berlaku. Berombak berhempas pulas membela nasib diri. Siapa yang berpecah? Siapa yang bersatu? Kamu tahu?
Perjuang yang dahulu kita agung agungkan, menjadi rapuh dan merobohkan kemegahan. Sedangkan tidak kita terlihat ada yang merasa lenang akan perpecahan Melayu.
Siapa kita orang Melayu?
Bangsa yang kecil di mukabumi ini. Kalau menjerit meminta tolong, meronta ronta mcm orang Bosnia suatu ketika dulu, siapa nak pandang?
Orang akan pandang kita ke kalau kita ni pelupa?
Apakah punca dan kesan terhadap kita umat Muhammad SAW, yang masih berharap bangsa kita maju demi cucu cicit kita dan juga takut akan musibah atau malapetaka untuk keturunan Melayu.
Perjuangan... Belum... Selesai...
ya... Masih belum selesai...
Kalau kita ucap kata kata ini masa tahun 1997...
pastu...
pastu kita ucap balk pada tahun 2008...
pastu...
suatu hari nanti anak cucu cicit kita ucap pulak pada tahun 2020..
bila nak selesainya...?
sebenarnya ianya nak di ingat kan supaya melayu jangan mudah lupa!
Melayu... Mudah... Lupa...
Ingat tak siapa yang membawa kemerdekaan pada tanah melayu?
Mengapa Allah SWT dengan segala limpah kurnianya mengizinkan Tanah Melayu dapat kemerdekaan?
Ini semua adalah pekara asas. Tapi kita lupa...
Betulkan Melayu mudah lupa...?
Kamon lah weyh.. orang Keadilan pon orang Melayu, orang Parti Islam se-Malaysia pon orang melayu, orang UMNO pon orang melayu.
---------
Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada kaumnya: "Hai kaumku, ingatlah nikmat Allah atasmu ketika Dia mengangkat nabi nabi diantaramu, dan dijadikan-Nya kamu orang-orang merdeka, dan diberikan-Nya kepadamu apa yang belum pernah diberikan-Nya kepada seorangpun diantara umat-umat yang lain". (Al-Maa'idah(hidangan) 5:20)
baiklah, kita ambik pengajaran cerita kisah Nabi.
Kaum deorang berpecah belah.. datang seorang Nabi... Allah izinkan kemerdekaan untuk kaum Mereka.
mcm mana kalau kita berfikir diluar tong kosong kita yg bising ni.. datang seorang Reminder.. bagi peringatan.. tapi tak nak beringat...
Melayu... Mudah... Lupa...
Memanglah takde Nabi atau Rasul pada Zaman ini...
abes tu dari mana kita nak dapat petunjuk dan pedoman untuk kita...
nak pakai buku penulisan sapa? XYX? JKL? DEF? GHI? MNO? QRS? ABC?
Tulis punya tulis kena tangkap ISA.. kah kah kah kah kah
-----------------
Oh, Para Pejuang..
dimanakah kamu?
dapat kah kamu bantu kami?
kami melihat perpecahan!
aduh... aduh... aduh... sakit nya... (lagu rock kapak yang popular)
Perjuangan apa?
Apa yang diperjuangkan?
Adakah kamu mahu berjuang?
Wahai bangsa Melayu, jangan kamu berhenti merasakan Syukur.
Syukur pada yang Maha Menciptakan
Dia-lah yang menciptakan kebinasaan politik.
dan Dia-jugalah yang memberi manafaat politik.
Apakah kamu masih tidak sedar?
Tau Nak Senang...
Bukan Senang Nak Senang!
buat sampai jadi!
jangan tidak tidak!
nak ke tak nak!
jangan main main!
hendak seribu daya!
ANAK KECIL BERMAIN API
Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang
Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap diarus zamanI
ndahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ketangan yang lain
Peribumi merintih sendiri
Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang
Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri
Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayukan gagah di persada dunia!!!
tiupkanlah semangat di dalam dada...
demi agama, bangsa dan tanah air..
Sesungguhnya kamu hanya memberi peringatan
kepada orang-orang yang mau mengikuti peringatan
dan yang takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah
walaupun dia tidak melihatnya. Maka berilah mereka
kabar gembira dengan ampunan dan pahala yang mulia. (Yaasin, 36:11)
Peringatan hanya berguna bagi orang yang takut kepada Allah
Sekian, ceramah free..

1 comment:

ie3za said...

salam.erm..mane pergi hati emas ni lama x menulis hihi.. bz ler ni ek